[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Helena Sęk. „WYPALENIE ZAWODOWE. PRZYCZYNY. MECHANIZMY. ZAPOBIEGANIE.”

 

W POSZUKIWANIU TEORII – PRZEMYŚLENIA NA TEMAT NATURY I ETIOLOGII WYPALENIA

1.      Tradycje badawcze istotne dla zrozumienia zjawiska wypalenia

Do dziedzin zajmujące się wypaleniem możemy zaliczyć:

a)      Teoria kryzysu

 

- kryzys – system znajduje się w stanie kryzysu, gdy jego repertuar mechanizmów kontrolnych, lub jego zasoby energetyczne nie są wystarczające do poradzenia sobie z problemami, które zagrażają przetrwaniu systemu, lub jego zdolności do przyszłego rozwoju

- ludzie nie wypalają się, kiedy ich psychiczne przetrwanie nie jest zagrożone i kiedy czują, że mogą się swobodnie rozwijać

 

b)     Frustracja i agresja

 

- frustracja przyczynia się do wzbudzenia emocji gniewu

- „psychologiczna teoria alienacji” – Stokolsa – ograniczona sytuacja frustracji, może być użyteczna jako teoria wypalenia w przypadku zawodów zorientowanych na ludzie, opisuje proces sekwencyjno-rozwojowy, który:

·         rozwija się w kontekście relacji zachodzącej pomiędzy jednostką i inną osoba, albo grupą

·         obejmuje nieoczekiwane pogorszenie jakości wyników zapewnianych jednostce przez inną osobę (osoby)

·         utrzymuje się tak długo, jak długo jednostka i inny (inni) pozostają w przestrzennej i psychologicznej bliskości

- jeżeli dana osoba nie potrafi poradzić sobie z doświadczeniem alienacji i gdy doświadczenie to zbyt długo trwa mogą pojawić się ogólne syndromy stresu:

·         stres psychologiczny przejawiający się w pewnych zaburzeniach psychologicznych

·         zachowania autodestrukcyjne czy antyspołeczne manifestujące się w dyskredytowaniu samego siebie, czy agresji wobec innych

 

c)      Reaktancja i wyuczona bezradność

 

- teoria reaktancji – zajmuje się sytuacjami, w których pojawia się zagrożenie lub ograniczenie swobody wyboru. W tych okolicznościach pojawia się u ludzi silna motywacja do odzyskania swobody wyboru

- teoria wyuczonej bezradności – zajmuje się późniejsza fazą tego ww. procesu, gdy próby odzyskania swobody wyboru kończą się porażką i człowiek poddaje się lub zaczyna się poddawać. Motywacja do wydatkowania energii zostaje ograniczona i pojawia się depresja.

- Wortmann i Brehm – próba połączenia tych dwóch teorii – postulat o istnienie dwufazowego procesu: najpierw pojawia się hyperaktywność, a później hypoaktywność

 

d)     Teoria pobudki

- teoria pobudki – Klinger – centralnym pojęciem jest nie swoboda, a pobudka, czyli każdy obiekt czy zdarzenie, które przyciąga, lub odpycha jednostkę.

- rezygnacja z ważnego celu powinna dać takie efekty jak: apatia, ograniczenie dążeń, utrata koncentracji i zwiększona podatność na dystraktory (wzorzec zachowań niezwykle podobny do występujących w depresji

e)      Psychosomatykę

- dużo ambicja czy ciężka praca na rzecz realizacji pożądanych celów nie są same w sobie wystarczające do wywołania choroby somatycznej

- badania Craiga i Browna sugerują, że to frustracja tych planów i ambicji ma pierwszorzędne znaczenie

- typowe choroby: wrzody, choroby sercowo-naczyniowe, choroby nowotworowe

f)       Psychologia konfliktu

 

2.      Hierarchia teoretycznych podejść do wypalenia

 

- podejścia do badań nad wypaleniem można pogrupować zgodnie z ich poziomem abstrakcji lub ogólności, a najbardziej właściwy będzie podział na cztery poziomy

 

a)      poziom pierwszy: utrata autonomii

b)     poziom drugi: czynniki środowiskowe

c)      poziom drugi: predyspozycje osobowościowe

d)     poziom trzeci: indywidualne studia przypadków

e)      poziom czwarty: epizody indywidualnego działania

 

 

 

1.      Utrata autonomii

jako ogólna kategoria etiologiczna

występująca w wielu dziedzinach badań

2.      Wybrane czynniki środowiskowe i osobowościowe

 

Środowisko                                                                                                  Osobowość

nieadekwatne przywództwo,                                                         naiwny idealizm, nierealistyczne

konflikt ról, niejasność roli,                                                        aspiracje, braki w wyszkoleniu,

brak nagród, nadmierna biurokracja,                             poczucie zewnętrznego

brak wsparcia społecznego itd.                                          umiejscowienia kontroli itd.

 

3.      Indywidualne studia przypadków

(podejście idiograficzne, mikropoziom)

 

4.      Zaburzone epizody działania

(podejście idiograficzne, makropoziom)

 

3.      Model wypalenia z perspektywy teorii działania

 

- teoria działania ­– podstawową jednostką analizy jest epizod działania (action episode – AE) o nieokreślonym czasie trwania, od minuty do dziesięcioleci

- 4 typy zaburzonych epizodów działania:

·         utrudnienie osiągnięcia celu – pojawia się przeszkoda, utrudniająca osiągnięcie celu, co wymaga nieoczekiwanie dużych nakładów

·         udaremnienie motywu - pojawia się przeszkoda, utrudniająca osiągnięcie celu, co blokuje cel

·         niewystarczająca nagroda – cel zostaje osiągnięty, ale nagroda nie spełnia oczekiwań

·         nieoczekiwane negatywne efekty uboczne – mogą zniwelować część lub całość tego, co zostało osiągnięte

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • audipoznan.keep.pl