[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Helen Bee, Psychologia rozwoju człowieka

Rozdział 8 – Rozwój społeczny i rozwój osobowości w okresie wczesnego dzieciństwa

 

Teorie rozwoju społecznego i rozwoju osobowości

 

1.      Podejście psychoanalityczne

·         Freud: faza analna i  faza falliczna

·         Erikson:

v     faza autonomia vs wstyd i zwątpienie – nowa umiejętność: poruszanie się, dążenie do autonomii

v     faza inicjatywa vs poczucie winy – nowe zdolności poznawcze, umiejętność planowania, chęć inicjatywy, która ogranicza sumienie (niezgodność z własnym sumieniem sprawi, że dziecko w przyszłych kryzysach psychospołecznych będzie się zadręczało poczuciem winy)

 

Hartup: dziecko potrzebuje 2 rodzajów związków: z kimś o większej wiedzy i pozycji społecznej (rodzic) i z kimś w podobnym wieku, na podobnej pozycji (rówieśnik). Dziecko uczy się podstawowych umiejętności społecznych, tworzy wewnętrzne modele doświadczenia, zdobywa umiejętności współpracy i emocjonalnej bliskości.

 

2.      Podejście społeczno – poznawcze

Zmiany w rozwoju społecznym i emocjonalnym dziecka spowodowane są ogromnym wzrostem zdolności poznawczych w wieku przedszkolnym.

·         spostrzeganie osób – dzieci wyrażają sądy, klasyfikują ludzi na tych, których lubią i nie lubią, ale ich spostrzeżenia szybko się zmieniają i są niekonsekwentne;

·         kategoryzują ludzi na podstawie cech zewn., jak rasa, wiek, płeć;

·         efekt międzyrasowy – dzieci łatwiej zapamiętują twarze ludzi własnej rasy;

·         odróżniają duże i małe dzieci.

 

Rozumienie kategorii reguł
Rozumieją różnicę między zwyczajami społecznymi a zasadami moralnymi – zabranie komuś zabawki jest poważniejszym przewinieniem niż zapomnienie o podziękowaniu.

Rozumienie intencji innych ludzi
Dzieci w tym wieku widzą różnicę między specjalnym uderzeniem kogoś, a popchnięciem niechcący.

 

Przywiązanie
Koło 4 r.ż. – partnerstwo korygowane ze względu na cel (dziecko rozumie, że mama wyszła ale wróci, związek trwa na odległość).
Przywiązanie bezpieczne (mniej kłopotów wychowawczych) i pozabezpieczne (wybuchy gniewu i agresji)

 

Style wychowania
Diane Baumrind: aspekty funkcjonowania rodziny:

1.      ciepło i opieka (miłośc rodziców ogranicza niekorzystne wpływy środowiska)

2.      jasnośc i stałość reguł (konsekwencja)

3.      poziom oczekiwań

4.      komunikacja między dzieckiem a rodzicem

Style wychowania:

lstyl pobłażliwy – wysoki poziom opieki, brak dostatecznego poziomu oczekiwań, dzieci mniej dojrzałe, samodzielnellstyl autorytarny – wysoki poziom kontroli i oczekiwań, niedostateczna opieka, mało ciepła, dzieci częściej maja problemy szkolne i są „przygaszone”llstyl niezaangażowany – niedostępność psychiczna matki, rodzice nie interesują się dzieckiem, dzieci mają problemy z relacjami społecznymi, są impulsywne i aspołeczne, przynosi najgorsze efektyllstyl autorytatywny – daje najlepsze wyniki, stawianie wyraźnych granic, wrażliwość na potrzeby indywidualne dziecka, wysoki poziom akceptacji. Rodzice często stosują tu dyscyplinę indukcyjną (wyjaśnienie, dlaczego karane zachowanie jest złe)l

 

Związki z rówieśnikami
 

Rodzaje zabaw:

·         zabawa samotna

·         zabawa równoległa: 14-16 m. ż. dzieci bawią się obok siebie

·         zabawa wspólna: ok. 18 m. ż.

·         zabawa zespołowa: ok. 3 – 4 r. ż., zabawy konstrukcyjne, symboliczne („w dom”)

Zabawa jest związana z umiejętnościami społecznymi, zachowaniami, które powodują akceptację jako towarzysza zabaw.

Umiejętność wychodzenia do grupy (dzieci najpierw obserwują co robią inni, a potem chcą dołączyć); dzieci bez tej umiejętności próbują zyskać akceptację przez przeszkadzanie w zabawie, agresję.

Agresja – zachowania podejmowane w celu wyrządzenia komus krzywdy lub zniszczenia jakiegoś przedmiotu.
 

 

Wiek 2 - 4

Wiek 4 - 8

Agresja fizyczna

Szczytowe nasilenie

Zanik

Agresja werbalna

Rzadkie u dwulatków, nasila się z wzrostem umiejętności językowych

Dominująca forma agresji

Cel agresji

Głównie instrumentalny

Głównie wrogi

Okazje do agresji

Najczęściej reakcja na konflikt z rodzicami

Najczęściej reakcja na konflikt z rówieśnikami

 

·         agresja instrumentalna ma na celu zdobycie lub zniszczenie jakiegoś przedmiotu

·         agresja wroga ma na celu wyrządzenie komuś krzywdy

 

Hierarchiczne struktury dominacji – już trzy- i czterolatki tworzą grupy o wyraźnym podziale na przywódców i podwładnych.

Modelowanie odgrywa istotną rolę w nauce zachowań agresywnych.
Agresja nie słabnie u wszystkich przedszkolaków, możemy wtedy mówić o agresji charakterologicznej. Niektórzy uważają, że ma związek z dorastaniem w agresywnym środowisku. Dzieci o wysokim poziomie agresji gorzej odczytują cudzie intencje.

Zachowanie prospołeczne są zamierzone i dobrowolne, ich celem jest pomaganie innym (altruizm). Po raz pierwszy pojawiają się między 2 a 3 r. ż. (np. dziecko stara się pocieszyć inne, które się skaleczyło, podsuwa mu zabawki); dopiero w tym wieku dzieci zaczynają rozumieć, że otaczający ludzie czuja coś innego niż one same.
Te dzieci, które wykazują większy altruizm potrafią tez lepiej radzić sobie z własnymi uczuciami, są tez bardziej popularne wśród rówieśników.

Rodzice przyczyniają się do rozwoju prospołecznych zachowań: stosując np. atrybucje – wypowiedzi uzasadniające sens pomagania innym.

Przyjaźnie – od ok. 18 m. ż. zauważa się u dzieci oznaki sympatii wobec towarzyszy zabaw. Pierwsze interakcje z rówieśnikami maja dość prymitywny charakter.

 

Osobowość i pojęcie własnego „ja”

·         W wieku przedszkolnym zauważamy zależność między temperamentem (łatwy, trudny lub zahamowany) a problemami z zachowaniem.

·         Proces przekształcania temperamentu w osobowość zaczyna się we wczesnym dzieciństwie. Zależy w dużym stopniu od reakcji rodziców: jeśli odrzucą trudne albo nieśmiałe dziecko ukształtuje się u niego osobowość stwarzająca ryzyko problemów w relacjach społecznych.

v     Ja kategorialne – rozwija się pomiędzy 18 a 24 m. ż., dziecko potrafi podać pełny, choć mało konkretny samopis z uwzględnieniem wymiarów, skupia się na widocznych cechach (chłopiec, dziewczynka, z kim się bawi, gdzie mieszka)

v     Ja emocjonalne – rozwój między 18 a 24 m. ż., dziecko potrafi znaleźć sposób by pocieszyć, znaleźć sobie inne zajęcie gdy coś mu się nie udaje.
regulacja emocjonalna – zdolność kontrolowania własnych stanów emocjonalnych i zachowań, proces jej opanowywania stopniowo przejmuje się od rodziców.
empatia – umiejętność rozpoznawania czyjegoś stanu emocjonalnego, jej aspekty: pojmowanie stanu emocjonalnego oraz odnoszenie jej do siebie. We wczesnym dzieciństwie jest przeciwieństwem agresji.

v     Ja społeczne – dziecko zauważa istnienie ról społecznych, zaczyna rozumieć swoje miejsce w strukturze ról rodzinnych, można to zauważyć podczas zabaw tematycznych.

 

Wyjaśnienie rozwoju pojęcia płci i roli płciowej

lWyjaśnienie psychoanalityczne: dzieci uczą się pojęcia płci i ról płciowych w procesie identyfikacji.llwyjaśnienie z perspektywy teorii społecznego uczenia się: rola rodziców, rodzice kształtują przez wzmacnianie zachowań typowych dla płci, kupowanie zabawek typowych dla płci.llwyjaśnienie społeczno – poznawcze: rozumienie płci rozwija się na podstawie obserwacji innych;
teoria stałości płci – dzieci muszą rozumieć, że płeć jest cechą niezmienną, zanim będą mogły przejąć właściwe role płciowe;
stałość płci – rozumienie, że płeć jest częścią składową „ja” i nie zmienia się wraz z wyglądem zewnętrznym.l
lteoria schematu płci: dziecko rozumie płeć jako schemat, rozwija się kiedy dziecko umie dostrzec różnicę między mężczyznami i kobietami.l

 

Różnicowanie zachowań ze względu na płeć (różnice w zachowania dziewczynek i chłopców) pojawiają się już między 18 a 24 miesiącem, dzieci preferują zabawki związane z dana płcią.
 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • audipoznan.keep.pl