[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Bert Hellinger
LISTY
TERAPEUTYCZNE
ZNALEŹĆTO,CODZIAŁA
2004
Spistreści
Drodzy polscy Czytelnicy
CzegosięmogąPaństwospodziewać
MęŜczyznaikobieta
5
WŁAŚCIWYMĘśCZYZNAIWŁAŚCIWAKOBIETA
RÓśNICAWIEKU
POTRZEBOWAĆSIEBIENAWZAJEM
ROZWÓJWZWIĄZKACH
PARA W KRYZYSIE
PRZECIWSTAWNE SUMIENIA
WINAIUWIKŁANIE
ZAZDROŚĆ
WIERNOŚĆINIEWIERNOŚĆ
ROZSTANIE
BÓL I ROZSTANIE
PONOWNESPOTKANIENAPRÓśNO
INTYMNOŚĆICIERPIENIEJAKOZEMSTA
DAWANIE I BRANIE
ZGODANACENĘ
MIŁOŚĆ
RELIGIAIMIŁOŚĆ
SZCZĘŚCIE
Rodzice i dzieci
19
RODZICE I DZIECI
ROZWÓD I DZIECI
CHORE DZIECKO
RYWALIZACJAMIĘDZYRODZEŃSTWEM78
DZIECI I RODZICE
ZATRZYMANY RUCH KU MATCE LUB OJCU
ODDANIE DZIECKA BEZDZIETNYM KREWNYM
WZIĄĆRODZICÓW
DZIECIIWCZEŚNIEJSIPARTNERZYRODZICÓW
TAJEMNICE RODZINNE
MORDERSTWO W RODZINIE
ODCIĄśENIERODZICÓWZWIN
SPÓR O SPADEK
WZIĄĆTO,CODOBRE
PORZĄDKIWYRÓWNANIAIPORZĄDKIMIŁOŚCI
Ciałoidusza
32
SYMPTOMY W PSYCHOTERAPII
BULIMIA
ANOREKSJA
NADWAGA
MDŁOŚCI
UZALEśNIENIE
MIGRENA
BÓLE SERCA
HIPERWENTYLACJA W TERAPII PIERWOTNEJ
BEZSENNOŚĆ
OPUSZCZENIE RODZICÓW
SNY
POSŁUGIWANIESIĘOPOWIEŚCIAMI
ETYKAOSÓBPOMAGAJĄCYCH
POZAPSYCHOTERAPIĄ
Trwałepodstawy
39
DWOJAKA WIEDZA
KU CENTRUM
WIDZENIE I SŁUCHANIE
DOŚWIADCZENIEIMYŚLENIE
DROGI DUCHOWE
WIELEIMAŁO
ODRZUCENIE OBRAZÓW
BYT I NIE-BYT
WIARA
ŁASKA
PoŜegnanieikres
46
POśEGNANIENASTAROŚĆ
śALILOS
śYCIEIŚMIERĆ
PRZEZWYCIĘśENIEPRZESZŁOŚCI
BÓL POJEDNANIA
Posłowie
Przypisy
52
Aneks
57
Drodzy Polscy Czytelnicy!
Bardzo się cieszę, Ŝe powstała »Biblioteka Hellingerowska« i Ŝe pierwszym jej tomem są
właśnie
Listy terapeutyczne
.TaknaprawdętomojapierwszaksiąŜka.PrzygotowującPorządki
miłości
1
,mojepodstawowedzieło,przypomniałemsobie,ŜemamjeszczelistyGdydonich
sięgnąłem,okazałosię,ŜetworząosobnąksiąŜkę.Wpewnymsensieotwartądodzisiaj.
Lubięlisty.Lubięjedostawać,atakŜenanieodpowiadać.Chętniepiszęręcznie,adresuję
koperty,naklejamznaczkiizanoszęnapocztę.Kiedydostajęlist,uwaŜniemusięprzyglądam,
starannie rozcinam kopertę, przypatruję się charakterowi pisma i czytam. Odpowiadam
natychmiast. Albo wcale.
Słowo„terapia"madzisiajwieleznaczeń.DlamniejednakzawszenajwaŜniejszebyłojego
znaczeniepierwotne:„słuŜenie".WtymsensiesątolistysłuŜebneisłuŜbowe.
CzujęszczególnysentymentdotejksiąŜkijeszczezinnegopowodu.Tojedenztrzechtytułów
dobrzecharakteryzującychmojąpracę:
Uznaćto,cojest.
Znaleźćto,codziała.
Dotk
nąćwduszymiłości.
NiniejszaksiąŜkazawierateksty,któresąodpowiedziaminalisty,odpowiedziaminaprośbylub
pytania. Dlatego jest ona rozmowązczytelnikiem.Jednakprawdziwarozmowazaczniesię
dopiero wtedy, gdy pytanie, niekiedy ledwo pobrzmiewającewtekście,zabrzmitakŜewduszy
czytelnika.
Cieszęsię,ŜemogęnawiązaćrozmowęzpolskimiCzytelnikami.Mamnadzieję,Ŝemojelisty
będąimsłuŜyćiŜepomogąimodnaleźćto,codziała.WtymsensiepolscyCzytelnicydopiszą
ichciągdalszy
Serdecznie pozdrawiam
Wasz Bert Hellinger
Wiosna 2004
1
4
PrzypisyznajdująsięnakońcuksiąŜki,str.52.
CZEGOSIĘMOGĄPAŃSTWOSPODZIEWAĆ
List do czytelników pierwszego wydania
Ainring, 12.3.95
Zebranetutajlistysąodpowiedziaminapytaniazadanemiprzezludzi,którychczęstonawetnie
znałem. Odpowiedzi te ograniczają się do sedna pytań i dlatego są krótkie. Niektóre, bez
wstępuizakończenia,składająsiętylkozjednegozdania.
Jednaksątoodpowiedzizajmującejasnestanowiskoipokazującedrogiwyjścia,przynoszące
ulgęiuzdrawiające,mówiące,cotrzebazrobić,demaskującelubrozbrajające.Toodpowiedzi,
które stawiają wymagania i odmawiają pomocy, jeśli byłaby przedwczesna lub tania, lub
zniechęcająca. Są zupełnie anonimowe i poza datą nie zawierają Ŝadnych dodatków.
Przypominająotwartyogród:To,cownimrośnie,moŜenaleŜećdokaŜdego,ktozechcedoń
wejść.
Niektórelistypisałemdoprzyjaciółlubkolegów.Omawiająwspólnepytanialubdziękująza
jakąśwskazówkę,wykładczyksiąŜkę.OneteŜpozostająanonimoweiczystomerytoryczne.
Sątolisty„zebrane"wpodwójnymtegosłowaznaczeniu.Popierwsze„zebrane"wznaczeniu
„skupione"nawewnętrznymprocesie,którytowarzyszyłichpowstawaniu,idlategotakbardzo
skondensowane.Ilustrujetokrótkaopowieść:
Pewienuczeńzapytałnauczyciela:„Jaktytorobisz,gdypomagaszinnym?Częstoprzychodzą
dociebieludzieiproszącięoradęwsprawach,októrychwieszniewiele;jednakpotemmają
sięlepiej".
Nauczycielodpowiedział:„Toniewiedzasprawia,Ŝesięktośzatrzymujewdrodzeiniechceiść
dalej.Albowiemszukabezpieczeństwatam,gdziepotrzebnajestodwaga,awolnościtam,gdzie
prawidłowośćniepozostawiamujuŜwyboru;idlategokręcisięwkółko.Nauczycieljednaknie
ulegapozoromanizłudzeniom.Szukacentrumiwskupieniuczekatam,jakktoś,ktorozpina
Ŝaglenawiatr,czydosięgniegomoŜesłowo,któredziała.Jeśliwtedyprzyjdziedoniegodrugi
człowiek, znajdzie go tam, dokąd sam się musi udać, a odpowiedź jest dla obu. Obaj są
słuchaczami".Idodał:„Centrumdajepoczucielekkości".
Podrugielisty„zebrane",bogromadziłemjeprzezlata.Niektóreopatrzyłemosobnymtytułem,
inne zaś uszeregowałem pod wspólnym. Potem tytuły uporządkowałem według tematów.
JednakkaŜdylistjestzupełnieniezaleŜny.
MoŜnaczytaćtelistyjakktoś,ktolubimałeopowieści,albowiemwkaŜdymkryjesięczyjślos.
ImoŜnaczytaćjejakktoś,ktoszukaodpowiedzi,igdyznajdzie,resztęzostawia.
ImoŜnajetakŜeczytaćjakktoś,ktoranoidzienadworzeciwsiadadopociągujadącegow
odległestrony.Szukasobiemiejscaprzyoknieiwyglądaprzeznie.Obrazynastępująposobie:
cichewsie,zuchwałemosty,rzekiwdrodzedomorza.JuŜwkrótcepasaŜerniejestwstanie
chwytać obrazów pojedynczo, za szybko biegnie ta podróŜ. Dlatego opiera się wygodnie i
otwiera na obrazy jako całość. Wieczorem przyjeŜdŜa, wysiada i mówi: „Wiele widziałem i
przeŜyłem".
PrzeŜyćto,couzdrawia-tegoPaństwuŜyczę!
Bert Hellinger
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • audipoznan.keep.pl