[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Henryk Markiewicz: Prawa naukowe w historii literatury

 

 

Rozróżnienie na nauki:

nomotetyczne - dążą do wykreowania praw rządzących danym obszarem badawczym (historia literatury jako nauka o tendencjach nomotetycznych wyodrębniła się w XIX wieku), nacisk na to, co konieczne, zastane,

idiograficzne -  rejestracyjno-opisowe traktowanie zadań nauk historycznych (powiązania z bergsonowską wizją życia jako „ciągłego tworzenia nieprzewidzialnej formy”), nacisk na to, co twórcze, indywidualne.

 

Prawa a prawidłowości:

Prawidłowości to „obiektywne odpowiedniki sformułowań słownych, zwanych prawami”, prawidłowości to określenie bardziej precyzyjne i elastyczne, mniej zobowiązujące zarazem.

 

Rodzaje uogólnień:

 

1)     Definicje pojęć ogólnych, bądź logiczne ich konsekwencje.

2)     Uogólnienia jakościowe:

a)      immanentne (powtarzalność cech, składników, funkcji w pewnym zbiorze dzieł literackich lub innych faktów należących do sfery historii literatury)

b)     transgresywne (występowanie tego rodzaju zjawisk w zbiorze faktów literackich i pozaliterackich

3)     Uogólnienia strukturalne:

   a) immanentne (powtarzalność pewnych stosunków między składnikami lub cechami w obrębie dzieła lub zespołu dzieł

   b) transgresywne (powtarzalność takich stosunków w układach literackich i            pozaliterackich)

4)     Uogólnienia kinetyczne:

a)      immanentne (stwierdzające w „dzianiu się” literatury powtarzalność określonej więzi zależnościowej między faktami literackimi,

b)     transgresywne (stwierdzające powtarzalność taką między faktami literackimi a pozaliterackimi)

 

 

Więź zależnościowa bywa synchroniczna lub diachroniczna.

 

Więź diachroniczna, nieodwracalna występuje w sposób dwojaki: jako uogólnienia kierunkowe (nacisk na stopniowalność) i uogólnienia fazowe (stwierdzające stałą kolejność pewnych faz w rozwoju).

 

Markiewicz radzi, by w mówieniu o prawach nauki o literaturze zrezygnować z: definicji i ich logicznych konsekwencji,  postulatu jednoznaczności, statystyczności i uniwersalności przestrzenno-czasowej.

 

Po takiej redukcji, prawa w dziedzinie literatury miałyby charakter prawdopodobieństwowy, ale liczbowo nieokreślony, można by je nazwać sformułowaniami tendencji prawidłowościowych.

 

 

Fazowe „dzianie się” literatury :

 

·         analogia biotyczna (cykl rozwojowy rośliny, człowieka; fazy: narodziny, wzrost, rozkwit/dojrzałość, przekwitanie, wyczerpanie, śmierć). W okresie pozytywizmu, pod wpływem Darwina obok analogii z cyklem życia  pojedynczego organizmu, pojawia się analogia między gatunkiem literackim a gatunkiem przyrodniczym (zmiana, rozszczepianie się, walka o byt) cecha charakterystyczna: quasi-paraboliczny schemat (środkowej fazie przypisuje się wartości najwyższe),

·         schemat o charakterze antytetycznym (przeciwstawne typy, pary pojęciowe), problem: przeciwstawne typy zmieniają się wielokrotnie, ze zmieniająca się szybkością, często też nie pokrywają się ze sobą,

·         prawo zaprzeczenia zaprzeczeniu (Hegel à dialektyka marksistowska) rozwój po linii spiralnej, koncepcja spiralnego ruchu układów artystycznych (sztuka nie powraca w miejsca, w których już kiedyś się znajdowała),

·         pojęcie pokolenia jako jednostka porządkująca (schemat dwufazowy oparty o antagonizm pokoleń sąsiadujących i poczucie łączności między pokoleniem „wnuków” a pokoleniem „dziadków”, alternacja pokoleń silnych i słabych.

 

 

Uogólnienia o charakterze jednokierunkowym/rozwojowym:

 

·         jednokierunkowy rozwój sztuki (estetyka Hegla: rosnące uduchowienie; wzrastająca szybkość przemian kultury),

·         nawiązujące do quasi-parabolicznego schematu poglądy umieszczające najwyższe osiągnięcia literatury narodowej w jej fazie środkowej (między początkowym prymitywizmem a schyłkowym wyrafinowaniem),

·         inspiracyjna teoria twórczości (wprowadzona przez romantyzm – wywyższanie kultury archaicznej i ludowej)

 

 

 

Indywidualność a prawa historyczne.

Marksiści doceniali dokonania osobowości wybitnej jako inicjatora tendencji rozwojowych, ale jednocześnie podkreślali, że nawet ona jest tylko „świadomym i wolnym wyrazem koniecznego i nieświadomego biegu”. Poza marksistami istniał pogląd np. Borysa Eichenbauma, że „indywidualność i prawo historyczne to pojęcia nie przeciwstawne i nie wyłączające się. Twórczość to w ogóle akt samouświadamiania w potoku historii”.

 

Prawa idio- i allogenetyczne ( w ramach uogólnień genetycznych):

 

prawa idiogenetyczne - stwarzające pewne powtarzalne zależności genetyczne w obrębie literatury (koncepcja immanentnego rozwoju literatury)

·         najczęściej występujący schemat idiogenetyczny to ten mówiący o rozwoju danego układu literackiego, zmierzającego ku osiągnięciu właściwego mu celu ostatecznego (wyczerpanie tkwiących w tym układzie form). Formaliści rosyjscy: „każdy system dynamiczny nieuchronnie się automatyzuje i dialektycznie zaznacza się przeciwstawna zasada konstrukcyjna”. Dochodzi następnie do jej (tej przeciwstawnej zasady) zastosowania, ogrania ona jak największą masę zjawisk, by w końcu zautomatyzować się i wywołać przeciwstawną zasadę konstrukcji.

 

prawa allogenetyczne - stwierdzające powtarzalne zależności genetyczne między literaturą a innymi dziedzinami rzeczywistości

·         prawa o charakterze psychologicznym

a)      prawo naśladownictwa i potrzeby zmiany na drodze automatyzacji i banalizacji powszechnie stosowanych chwytów,

b)     zmienność literatury uzależniona od zmienności typu osobowego panującego w danej epoce (np. K. Lamprecht wymieniał pięć kolejnych dyspozycji duchowych: symbolizm, typizm, konwencjonalizm, indywidualizm, subiektywizm),

c)      psychologia głębi i troisty rytm rozwoju literatury uzależniony od stosunku społeczeństwa do archetypów (od wspólnoty naiwnej, przez fazę upadku, aż po wspólnotę sztuczną),

d)     ciągły proces wypierania i powrotu panowania przeciwstawnych systemów wyobrażeń z towarzyszącym procesem harmonizacji wszystkich dziedzin kultury duchowej wokół zasadniczego tematu mitycznego danej epoki,

e)      teoria Hipolita Taine’a: „literatura czy sztuka odtwarza panujący w danej epoce wzorzec osobowy i przeznaczona jest dla odbiorców, którzy wzorzec ten urzeczywistniają i akceptują.” Teoria „zasadniczego stanu duchowego” narodu (na który składa się: rasa, środowisko, i moment dziejowy). Dodatkowo Taine wyróżnia takie prawa, jak: prawo zależności wzajemnej poszczególnych dziedzin kultury, prawo równowagi organicznej czy prawo doboru naturalnego (zwyciężają jednostki, których zdolności i skłonności najlepiej wpisują się w potrzeby dominującej grupy),

·         socjologia publiczności, czyli aktywna rola konsumentów literatury w procesie jej przemian (zmiany w składzie społecznym odbiorców są koniecznym warunkiem przełomu artystycznego),

·         prawa marksistowskie (zależności literatury od dynamiki i ukształtowania klasowego społeczeństw) [---->te kwestie są naprawdę baaaardzo <za bardzo ;)> obszernie opisane],

·         rosyjska szkoła formalna i jej zainteresowania relacjami między literaturą a stanem jej tworzywa (język narodowy),

·         teoria strukturalistyczna: różne dzieła kultury połączone są związkami strukturalnymi oddziałującymi na siebie wzajemnie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • audipoznan.keep.pl