[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Java. Kompendium
SPIS TRECI
programisty
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Herbert Schildt
T³umaczenie: Rafa³ Joñca, Miko³aj
Szczepaniak, Jakub Thiele-Wieczorek
ISBN: 83-7361-862-7
Tytu³ orygina³u
J2SE 5 Edition (Complete Reference)
Format: B5, stron: 1112
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Popularnoæ jêzyka Java stale ronie. Programici z ca³ego wiata wykorzystuj¹ go
do tworzenia zarówno prostych aplikacji, jak i z³o¿onych systemów. Podstawowa zaleta
Javy — przenonoæ kodu — powoduje, ¿e programy napisane w Javie mo¿emy spotkaæ
nie tylko na dyskach komputerów i serwerów, ale równie¿ w telefonach komórkowych
i innych urz¹dzeniach mobilnych. Java jest ci¹gle rozwijana — w ka¿dej kolejnej wersji
pojawiaj¹ siê nowe elementy, u³atwiaj¹ce realizacjê coraz bardziej z³o¿onych zagadnieñ
programistycznych.
„Java. Kompendium programisty” to doskona³y przewodnik po najnowszym wcieleniu
jêzyka Java, nosz¹cym oznaczenie J2SE5. Ka¿dy twórca aplikacji w Javie znajdzie tu
niezbêdne do swojej pracy informacje. Autor — Herb Schildt, znany z wielu best-
sellerowych pozycji dotycz¹cych programowania w Javie i C++ — opisuje wszystkie
elementy jêzyka Java w wersji 5. Typy danych, metody, konstrukcje, podstawowe
biblioteki i techniki programistyczne — wszystko zosta³o opisane prostym i zrozumia³ym
jêzykiem oraz zilustrowane przyk³adami.
• Historia jêzyka Java
• Podstawowe za³o¿enia programowania obiektowego
• Typy danych i zmienne
• Operatory
• Klasy, metody, pakiety i interfejsy
• W¹tki i wyj¹tki
• Elementy bibliotek Javy
• Operacje wejcia i wyjcia
• Programowanie sieciowe
• Biblioteki AWT i Swing
• JavaBeans i serwlety
W tym podrêczniku znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania zwi¹zane z Jav¹.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treci
O Autorze .......................................................................................21
Przedmowa .....................................................................................23
Cz I Jzyk Java .....................................................................27
Rozdział 1. Historia i ewolucja jzyka Java ........................................................29
Rodowód Javy ................................................................................................................ 29
Narodziny nowoczesnego jzyka — C ..................................................................... 30
Jzyk C++ — nastpny krok .................................................................................... 31
Podwaliny jzyka Java ............................................................................................. 32
Powstanie jzyka Java .................................................................................................... 32
Powi$zanie z jzykiem C# ....................................................................................... 34
Dlaczego jzyk Java jest tak wa)ny dla internetu ........................................................... 35
Aplety Javy .............................................................................................................. 35
Bezpiecze.stwo ........................................................................................................ 36
Przeno0no01 .............................................................................................................. 36
Magia jzyka Java — kod bajtowy ................................................................................. 36
Hasła jzyka Java ........................................................................................................... 37
Prostota .................................................................................................................... 38
Obiektowo01 ............................................................................................................. 38
Solidno01 .................................................................................................................. 38
Wielow$tkowo01 ...................................................................................................... 39
Neutralno01 architektury .......................................................................................... 39
Interpretowalno01 i wysoka wydajno01 .................................................................... 40
Rozproszenie ............................................................................................................ 40
Dynamika ................................................................................................................. 40
Ewolucja Javy ................................................................................................................ 40
Rewolucja J2SE 5 ........................................................................................................... 41
Kultura innowacji ........................................................................................................... 42
Rozdział 2. Podstawy jzyka Java .....................................................................43
Programowanie obiektowe ............................................................................................. 43
Dwa paradygmaty .................................................................................................... 43
Abstrakcja ................................................................................................................ 44
Trzy zasady programowania obiektowego ............................................................... 44
Pierwszy przykładowy program ..................................................................................... 49
Wpisanie kodu programu ......................................................................................... 50
Kompilacja programów ............................................................................................ 50
Bli)sze spojrzenie na pierwszy przykładowy program ............................................. 51
 4
Java. Kompendium programisty
Drugi prosty program ..................................................................................................... 53
Dwie instrukcje steruj$ce ............................................................................................... 55
Instrukcja if .............................................................................................................. 55
Ptla for .................................................................................................................... 57
Bloki kodu ...................................................................................................................... 58
Kwestie leksykalne ......................................................................................................... 59
Znaki niedrukowane ................................................................................................. 60
Identyfikatory ........................................................................................................... 60
Literał ....................................................................................................................... 60
Komentarze .............................................................................................................. 60
Separatory ................................................................................................................ 61
Słowa kluczowe jzyka Java .................................................................................... 61
Biblioteki klas Javy ........................................................................................................ 62
Rozdział 3. Typy danych, zmienne i tablice ........................................................63
Java to jzyk ze 0cisł$ kontrol$ typów ............................................................................ 63
Typy proste ..................................................................................................................... 63
Typy całkowite ............................................................................................................... 64
Typ byte ................................................................................................................... 65
Typ short .................................................................................................................. 65
Typ int ...................................................................................................................... 66
Typ long ................................................................................................................... 66
Typy zmiennoprzecinkowe ............................................................................................ 67
Typ float ................................................................................................................... 67
Typ double ............................................................................................................... 67
Typ znakowy .................................................................................................................. 68
Typ logiczny ...................................................................................................................69
Bli)sze spojrzenie na literały .......................................................................................... 70
Literały bd$ce liczbami całkowitymi ...................................................................... 70
Literały zmiennoprzecinkowe .................................................................................. 71
Literały logiczne ....................................................................................................... 71
Literały znakowe ...................................................................................................... 71
Literały tekstowe ...................................................................................................... 72
Zmienne .......................................................................................................................... 72
Deklaracja zmiennej ................................................................................................. 73
Inicjalizacja dynamiczna .......................................................................................... 73
Zasig i czas )ycia zmiennych ................................................................................. 74
Konwersja typów i rzutowanie ....................................................................................... 76
Automatyczna konwersja typów .............................................................................. 76
Rzutowanie dla typów niezgodnych ......................................................................... 77
Automatyczne rozszerzanie typów w wyra)eniach ........................................................ 78
Zasady rozszerzania typu ......................................................................................... 79
Tablice ............................................................................................................................ 80
Tablice jednowymiarowe ......................................................................................... 80
Tablice wielowymiarowe ......................................................................................... 83
Alternatywna składnia deklaracji tablicy ................................................................. 86
Kilka słów na temat ci$gów znaków .............................................................................. 87
Uwaga dla programistów jzyka C lub C++ na temat wskaDników ................................ 87
Rozdział 4. Operatory .......................................................................................89
Operatory arytmetyczne ................................................................................................. 89
Podstawowe operatory arytmetyczne ....................................................................... 89
Operator reszty z dzielenia ....................................................................................... 91
Operatory arytmetyczne z przypisaniem .................................................................. 91
Inkrementacja i dekrementacja ................................................................................. 92
Spis treci
5
Operatory bitowe ............................................................................................................ 94
Podstawowe operatory bitowe .................................................................................. 95
Przesunicie w lewo ................................................................................................. 97
Przesunicie w prawo ............................................................................................... 99
Przesunicie w prawo bez znaku ............................................................................ 100
Operatory bitowe z przypisaniem ........................................................................... 102
Operatory relacji ........................................................................................................... 103
Operatory logiczne ....................................................................................................... 104
Operatory logiczne ze skracaniem .......................................................................... 105
Operator przypisania .................................................................................................... 106
Operator ?: .................................................................................................................... 106
Kolejno01 wykonywania operatorów ........................................................................... 107
Wykorzystanie nawiasów okr$głych ............................................................................ 107
Rozdział 5. Struktury steruj,ce .......................................................................109
Instrukcje wyboru ......................................................................................................... 109
Konstrukcja if ......................................................................................................... 109
Konstrukcja switch ................................................................................................. 112
Instrukcje iteracji .......................................................................................................... 116
Ptla while .............................................................................................................. 116
Ptla do-while ........................................................................................................ 118
Ptla for .................................................................................................................. 121
Wersja for-each ptli for ........................................................................................ 124
Ptle zagnie)d)one ................................................................................................. 129
Instrukcje skoku ........................................................................................................... 130
Instrukcja break ...................................................................................................... 130
Instrukcja continue ................................................................................................. 134
Instrukcja return ..................................................................................................... 135
Rozdział 6. Wprowadzenie do klas ..................................................................137
Klasy ............................................................................................................................ 137
Ogólna posta1 klasy ............................................................................................... 137
Prosta klasa ............................................................................................................ 139
Tworzenie obiektów ..................................................................................................... 141
Bli)sze spojrzenie na klas ..................................................................................... 142
Przypisywanie zmiennych referencyjnych do obiektów ............................................... 143
Metody ......................................................................................................................... 144
Dodanie metody do klasy Box ............................................................................... 145
Zwracanie warto0ci ................................................................................................ 146
Dodanie metody przyjmuj$cej parametry ............................................................... 148
Konstruktor .................................................................................................................. 150
Konstruktor sparametryzowany ............................................................................. 152
Słowo kluczowe this ..................................................................................................... 153
Ukrywanie zmiennych składowych ........................................................................ 153
Mechanizm odzyskiwania pamici ............................................................................... 154
Metoda finalize() .......................................................................................................... 154
Klasa stosu ................................................................................................................... 155
Rozdział 7. Dokładniejsze omówienie metod i klas ...........................................159
Przeci$)anie metod ....................................................................................................... 159
Przeci$)anie konstruktorów ................................................................................... 162
Obiekty jako parametry ................................................................................................ 164
Dokładniejsze omówienie przekazywania argumentów ............................................... 166
Zwracanie obiektów ..................................................................................................... 168
Rekurencja .................................................................................................................... 169
6
Java. Kompendium programisty
Wprowadzenie do sterowania dostpem ....................................................................... 171
Składowe statyczne ...................................................................................................... 175
Słowo kluczowe final ................................................................................................... 177
Powtórka z tablic .......................................................................................................... 177
Klasy zagnie)d)one i klasy wewntrzne ........................................................................ 179
Omówienie klasy String ............................................................................................... 182
Wykorzystanie argumentów wiersza polece. ............................................................... 184
Zmienna liczba argumentów ........................................................................................ 185
Przeci$)anie metod o zmiennej liczbie argumentów .............................................. 188
Zmienna liczba argumentów i niejednoznaczno0ci ................................................ 189
Rozdział 8. Dziedziczenie ................................................................................191
Proste dziedziczenie ..................................................................................................... 191
Dostp do składowych a dziedziczenie .................................................................. 193
Bardziej praktyczny przykład ................................................................................. 194
Zmienna klasy bazowej mo)e zawiera1 referencj do obiektu podklasy ................ 196
Słowo kluczowe super .................................................................................................. 197
Wykorzystanie słowa kluczowego super
do wywołania konstruktora klasy bazowej .......................................................... 197
Drugie zastosowanie słowa kluczowego super ....................................................... 200
Tworzenie hierarchii wielopoziomowej ....................................................................... 201
Kiedy dochodzi do wywołania konstruktorów? ........................................................... 204
Przesłanianie metod ...................................................................................................... 205
Dynamiczne przydzielanie metod ................................................................................ 208
Dlaczego warto przesłania1 metody? ..................................................................... 209
Zastosowanie przesłaniania metod ......................................................................... 210
Klasy abstrakcyjne ....................................................................................................... 211
Słowo kluczowe final i dziedziczenie ........................................................................... 214
Słowo kluczowe final zapobiega przesłanianiu ...................................................... 214
Słowo kluczowe final zapobiega dziedziczeniu ..................................................... 215
Klasa Object ................................................................................................................. 215
Rozdział 9. Pakiety i interfejsy ........................................................................217
Pakiety .......................................................................................................................... 217
Definiowanie pakietu ............................................................................................. 218
Znajdowanie pakietów i 0cie)ka CLASSPATH ..................................................... 219
Prosty przykład pakietu .......................................................................................... 219
Ochrona dostpu ........................................................................................................... 220
Przykład dostpu .................................................................................................... 221
Import pakietów ........................................................................................................... 224
Interfejsy ...................................................................................................................... 226
Definiowanie interfejsu .......................................................................................... 227
Implementacja interfejsu ........................................................................................ 227
Zastosowanie interfejsów ....................................................................................... 230
Zmienne w interfejsach .......................................................................................... 233
Interfejsy mo)na rozszerza1 ................................................................................... 235
Rozdział 10.Obsługa wyj,tków .........................................................................237
Podstawy obsługi wyj$tków ......................................................................................... 237
Typy wyj$tków ............................................................................................................. 238
Nieprzechwycone wyj$tki ............................................................................................ 238
Wykorzystanie konstrukcji try i catch .......................................................................... 240
Wy0wietlenie opisu wyj$tku .................................................................................. 241
Wiele klauzul catch ...................................................................................................... 241
Zagnie)d)one konstrukcje try ....................................................................................... 243
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • audipoznan.keep.pl