[ Pobierz całość w formacie PDF ]



Herbert Spencer i ewolucjonizm

 

Krótki życiorys:

- angielski pisarz, filozof, socjolog;

- urodzony 27 kwietnia 1820 r. w Derby w Anglii, w rodzinie nauczyciela szkoły i członka sekty metodystów, zmarły 8 grudnia 1903 r. w Brighton;

- z zawodu inżynier, jako samouk studiował nauki przyrodnicze, główny przedstawiciel ewolucjonizmu w XIX w.

- od 1841 r. związał się z działalnością polityczną – skierowanie zainteresowania ku sprawom społecznym;

- 1858 r. praca nad stworzeniem systemu filozofii ewolucjonistycznej (programu systemu filozofii syntetycznej);

 

Poglądy i teorie:

- Zwolennik teorii Darwina

- Autor systemu filozofii syntetycznej napisał dzieło System filozofii syntetycznej, jest to 10-tomowa synteza pozytywizmu i ewolucjonizmu gdzie próbuje dzieje przyrody, społeczeństwa i kultury wyjaśnić w oparciu o interpretowaną w duchu Darwina zasadę ewolucji.

 

Ewolucja

- Spopularyzował termin ewolucja, używając go nie tylko w naukach biologicznych ( min. W transformizmie biologicznym)  ale również w ekonomii i socjologii.

Zawdzięczamy mu najkrótszą „definicję” teorii ewolucji jako idei „przeżywania najlepiej dostosowanych” był jednocześnie twórcą koncepcji darwinizmu społecznego, w myśl którego zasady doboru naturalnego działają także na poziomie ludzkich społeczeństw - przyczyniając się do sukcesu lub niepowodzenia całych grup.

Jest autorem ewolucji którą mamy obecnie.

 

 

      -     rzecz, która podlega rozwojowi, nie jest niezmienna, lecz podlega zmianom

-          przemiany dokonują się stale i stopniowo

-          dokonują się w jednym kierunku, wedle jednego prawa

-          rozwojowi podlega cały wszechświat we wszystkich swoich częściach

-          rozwój jest powszechnym prawem świata

-          cechy rozwoju:

·         rozwój polega na różnicowaniu się części

·         rozwijający się układ potęguje swą zwartość, a także określoność, porządek, równowagę

·         w rozwoju układ przechodzi od stanu jednorodności do stanu różnorodności, od stanu luźniej do ściśle związanego i od stanu nieokreślonego i chaotycznego do bardziej określonego i uporządkowanego

-          prawo rozwoju jest powszechne, działa wszędzie: w formowaniu się systemów słonecznych, tworzeniu się ciał chemicznych, organizmów, umysłów, społeczeństw, kultur

-          działa tak samo w świecie nieorganicznym, nadorganicznym, społecznym jak i organicznym

-          wszystkie dziedziny zjawisk mogą i powinny być w nauce włączone do jednego systemu i traktowane wedle jednej zasady

-          rozwój, różnicując i związując układy, nadaje im coraz większą równowagę i przez to udoskonala je; jest więc postępem

-          postęp ma wszakże granice: gdy dojdzie do równowagi, to już nie może postępować dalej naprzód i zatrzymuje się, a nawet zaczyna się cofać, bo każda równowaga jest niestała, nie może się stale utrzymać

-          w dziejach świata następują kolejno po sobie okresy dwojakiego rodzaju: postępujące naprzód i cofające się

-          filozofia Spencera miała charakter monistyczny, a jedyne prawo, jakie uznawał, było zaczerpnięte z nauk przyrodniczych, było prawem przyrody, innych praw niż prawa przyrody nie uznawał; jego monizm był naturalistyczny

-          w wszelkim rozwoju widział proces mechaniczny

-          krytykował teorie teologiczne, które tłumaczyły rozwój ludzkości wolą Opatrzności

-          polemizował z teoriami bohaterów, przypisującymi rolę głównej (jeżeli nie jedynej) siły sprawczej w historii wybitnym jednostkom

-          poddawał krytycznej ocenie teorie zwolenników woluntaryzmu, przeczących istnieniu przyczynowości i powtarzalności w zjawiskach społecznych

-          dowodził, że ewolucja prowadzi od społeczeństwa militarnego, w którym władza spoczywa w rękach przywódcy, a jednostki podlegają przymusowi państwa, do społeczeństwa industrialnego, którego cechą jest daleko posunięta wolność osobista jednostki, oparta na sympatii i prawie; w społeczeństwie industrialnym współdziałanie między ludźmi jest dobrowolne, podobnie jak dobrowolna jest każda transakcja handlowa

 

 

Ewolucjonistyczna psychologia i teoria poznania wg. Spencera

-          dla ewolucjonizmu Spencera biologia była punktem wyjścia ale najwięcej ewolucjonizmu stosował w psychologii i humanistyce.

-          uważał, że zjawiska psychiczne stanowią ogniwa ogólnego rozwoju przyrody organicznej;

-          formy umysłu powstały przez dostosowanie się do warunków życia, nie są pierwotne ani niezmienne

-          wytworem rozwoju są nie tylko formy umysłu, ale nawet sam umysł; jest narzędziem potrzebnym organizmowi do zachowania życia i dlatego powstał

-          zjawiska psychiczne stanowią ciągły szereg i można je sklasyfikować podobnie jak ewolucję organizmów;

-          umysł, tak samo jak organizm, formułuje się zależnie od otoczenia

-          Spencer zainicjował relatywizm biologiczny, twierdził, że poznanie jest zależne od organizmu poznającego, od jego przystosowania się do potrzeb i warunków życia.

 

Etyka ewolucjonistyczna

-          Spencer był przekonany, że nie ma innych praw poza prawami przyrody – prawa życia i walki o byt;

-     dobre jest postępowanie, które jest zgodne z przyrodą i przystosowane do niej;

-          dobre i moralne jest tylko to, czego wymaga życie i jego rozwój;

-          twierdził, że wartość moralna jest wartością tymczasową i przestanie obowiązywać, gdy rozwój ludzkości dojdzie do kresu, bo wtedy ludzie będą już całkowicie przystosowani i normy moralne nie będą potrzebne;

Dzieła:

- Statystyka społeczna – 1850                                                                                                                                                                  -  Teoria populacji – 1852                                                              - System filozofii syntetycznej – 10 t. (1862-1896)

-  Obyczaje i zwyczaje – 1854                                                         Zasady biologii -  (-)                                                                                                                                                       

- O prawodawstwie – 1853                                                             Zasady socjologii -   (1876-1896)                                     

-  Autobiografia - 1904                                                                    Zasady etyki, w 2 tomach – (1879 – 1898)

                                                                                                          Zasady psychologii – (1870-1872)               

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • audipoznan.keep.pl