[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Misjonarska
miło
Ļę
Matka Teresa
w teorii i w praktyce
CHRISTOPHER HITCHENS
Przeło
Ň
ył: Andrzej Dominiczak
PROMETEUSZ
2001
2
Tytuł oryginału:
The Missionary Position
Mother Teresa in Theory and Practice
Wszelkie prawa zastrze
Ň
one.
ņ
adna cz
ħĻę
tej publikacji nie mo
Ň
e by
ę
powielana
ani rozpowszechniana za pomoc
Ģ
urz
Ģ
dze
ı
elektronicznych, mechanicznych,
kopiuj
Ģ
cych, nagrywaj
Ģ
cych i innych, bez uprzedniego wyra
Ň
enia zgody przez
wła
Ļ
ciciela praw.
2001
© Christopher Hitchens 1995
© Copyright for the Polish translation by Andrzej Dominiczak, Warszawa
© Copyright for the Polish edition by Towarzystwo Humanistyczne,
Warszawa 2001
Redakcja: Antoni Keller, Katarzyna Nadana
Korekta: Katarzyna Nadana
Projekt i wykonanie okładki: Juan Rivera
ISBN 83-916550-0-8
Wydawnictwo "Prometeusz"
Towarzystwo Humanistyczne
Dla Edwina i Gertrudy Blue:
Ļ
wi
ħ
tych i
Ļ
wieckich
 3
Spis tre
Ļ
ci
Przedmowa i podzi
ħ
kowania .............................................6
Wst
ħ
p ................................................................................ 9
Cud ...................................................................................17
Dobre uczynki i heroiczne cnoty .................................... 26
Wszechobecno
Ļę
............................................................. 48
Posłowe ........................................................................... 59
 4
Mo
Ň
na
Ļ
miało stwierdzi
ę
,
Ň
e wszelka popularna teologia gustuje niejako w
absurdzie i w sprzeczno
Ļ
ciach. Gdyby teologia nie przekraczała granic rozumu i
zdrowego rozs
Ģ
dku, jej doktryny wydawałyby si
ħ
nazbyt łatwe i powszechne. Z
konieczno
Ļ
ci wzbudza
ę
trzeba zdumienie, otacza
ę
si
ħ
tajemnic
Ģ
, zabiega
ę
o
niejasno
Ļę
i mrok i dostarczy
ę
podstawy zasłudze tych wiernych wyznawców,
którzy szukaj
Ģ
sposobno
Ļ
ci, aby poskromi
ę
buntowniczy swój rozum przy
pomocy wiary w najbardziej niezrozumiałe sofizmaty.
Podczas gdy ich mroczna trwoga sprawia,
Ň
e przypisuj
Ģ
Bogu takie zasady
post
ħ
powania, które sami uznaliby za ci
ħŇ
kie zarzuty, gdyby chodziło o istoty
ludzkie, to jednocze
Ļ
nie musz
Ģ
udawa
ę
,
Ň
e je chwal
Ģ
i podziwiaj
Ģ
, gdy chodzi o
obiekt religijnej adoracji. Mo
Ň
na zatem
Ļ
miało stwierdzi
ę
,
Ň
e popularne religie,
w poj
ħ
ciu ich bardziej wulgarnych eksponentów, s
Ģ
raczej odmian
Ģ
satanizmu.
David Hume,
Naturalna Historia Religii
Nie ma si
ħ
czego ba
ę
w Bogu. Nic nie poczujesz w
Ļ
mierci.
Dobro jest osi
Ģ
galne. Zło przetrwa
ę
potrafisz.
Diogenes z Ojnoanda
Je
Ļ
li chodzi o sprawy religii, ludzie s
Ģ
winni wszelkich mo
Ň
liwych nieuczciwo
Ļ
ci
i wyst
ħ
pków intelektualnych.
Zygmunt Freud,
Przyszło
Ļę
pewnego złudzenia
 5
Przedmowa i podzi
ħ
kowania
Któ
Ň
byłby takim n
ħ
dznikiem,
Ň
eby n
ħ
ka
ę
wysuszon
Ģ
starsz
Ģ
pani
Ģ
o pooranej
zmarszczkami twarzy, kobiet
ħ
, która po
Ļ
wi
ħ
ciła swe
Ň
ycie ludziom
najubo
Ň
szym, bez
Ļ
rodków do
Ň
ycia? Z drugiej strony, któ
Ň
byłby tak
pozbawiony zwykłej ciekawo
Ļ
ci, by nie zainteresowa
ę
si
ħ
motywami działania i
wpływami politycznymi kobiety, która z niekłaman
Ģ
dum
Ģ
przyznawała si
ħ
do
prowadzenia ponad pi
ħ
ciuset klasztorów w 105 krajach, nie licz
Ģ
c Indii? Kim
była? Samotn
Ģ
fanatyczk
Ģ
, która po
Ļ
wi
ħ
ciła swoje
Ň
ycie bli
Ņ
nim w potrzebie,
czy prezesk
Ģ
mi
ħ
dzynarodowego koncernu misyjnego?
Je
Ļ
li cho
ę
przez chwil
ħ
, bez przesadnej czci i nadmiernego respektu,
przyjrzymy si
ħ
jej karierze, zjawisko, któremu na imi
ħ
Matka Teresa, traci swój
nadnaturalny charakter i odsłania swoje prawdziwe, przede wszystkim
polityczne oblicze. Działalno
Ļę
Matki Teresy wpisuje si
ħ
w tradycj
ħ
walki
mi
ħ
dzy wrogimi ideami i konfrontacji mi
ħ
dzy ró
Ň
nymi sposobami pojmowania
Ļ
wiata, a finansowana była ze
Ļ
rodków, o których z cał
Ģ
pewno
Ļ
ci
Ģ
mo
Ň
na
powiedzie
ę
,
Ň
e nie pochodziły z nadprzyrodzonych
Ņ
ródeł. Wci
ĢŇ
zdumiewa
mnie,
Ň
e jak dot
Ģ
d nikt nie próbował si
ħ
przyjrze
ę
bli
Ň
ej działalno
Ļ
ci tej
Ļ
wi
Ģ
tobliwej kobiety, tak jakby obawiał si
ħ
doj
Ļę
do wniosku,
Ň
e w
rzeczywisto
Ļ
ci nie miała ona nic wspólnego ze
Ļ
wiatem nadprzyrodzonym.
Niemal wszyscy, którym zadawałem najbardziej nawet oczywiste pytania,
zwłaszcza w pierwszej fazie mojego pobie
Ň
nie wówczas prowadzonego
dochodzenia, z cał
Ģ
moc
Ģ
usiłowali mnie zniech
ħ
ci
ę
do tego przedsi
ħ
wzi
ħ
cia.
Tym bardziej musz
ħ
tu wymieni
ę
kilka osób, które przywróciły mi wiar
ħ
w sens
projektu i które na pytanie: „Czy
Ň
nie ma nic
Ļ
wi
ħ
tego” - odpowiedziały
prawdziwie po stoicku: „nie ma”.
Victor Novasky, redaktor naczelny
The Nation
i Graydon Carter, redaktor
Vanity Fair
ju
Ň
jaki
Ļ
czas temu wyrazili zgod
ħ
na publikowanie artykułów
krytycznych wobec Matki Teresy, cho
ę
mogło si
ħ
zdawa
ę
,
Ň
e istnieje ogromne
ryzyko niech
ħ
tnej reakcji czytelników (co ciekawe, obawy te nie potwierdziły
si
ħ
).
Jako autor po
Ļ
wi
ħ
conego Matce Teresie filmu dokumentalnego
Hell's Angel
,
pokazanego w Wielkiej Brytanii przez
Channel Four
jesieni
Ģ
1994 r. (filmu,
który wzbudził agresywne i irracjonalne ataki) zawdzi
ħ
czam bardzo wiele Vani
Del Borgo i Tariqowi Ali z wytwórni
Bandung
. To oni wpadli na pomysł filmu,
podchwycony nast
ħ
pnie przez Waldemara Januszczaka z
Channel Four
.
ĺ
wiecki
muzułmanin,
Ļ
wiecki
ņ
yd i
Ļ
wiecki polski katolik, stworzyli zespół, który
doskonale nadawał si
ħ
do odpierania zarzutów duchowych krewnych niejakiej
Victorii Gillick, charyzmatycznej autorki wielu kampanii na rzecz moralno
Ļ
ci
publicznej, która o
Ļ
wiadczyła publicznie,
Ň
e nasz program jest
Ň
ydowsko-
muzułma
ı
skim spiskiem przeciwko j
edynej prawdziwej wierze
. Collin Robinson
i Mike Davis z wydawnictwa
Verso
niezłomnie podtrzymywali mnie w
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • audipoznan.keep.pl