[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Historia myśli socjologicznej wykład 1

01.10.2007

 

Temat: Koncepcja Platona

 

Platon 427-347 żył w Atenach, propagował myśl europejską. Platon(szeroki) to przydomek, jego prawdziwe imię to Aristokles(rządzący). Pochodził z rodziny arystokratycznej, uczeń Sokratesa(pierwszy europejski tradycjonalista, skazany za psucie młodzieży) Po śmierci Sokratesa Platon wyemigrował z przyczyn politycznych, wrócił i założył szkołę w gaju Akademosa, jego szkoła była zwana AKADEMIĄ, która istniała i funkcjonowała aż do Średniowiecza. Naśladował mistrza w pisaniu, nie pisał traktatów. Sokrates rozmawiał z ludźmi, a Platon pisał dialogi, które uchodziły za arcydzieła. Na Polski przetłumaczył je W. Witwicki. Akademia miała charakter stowarzyszenia religijnego, myśl polityczna, chciał zmieniać reformy w państwach (u Dionizosa kazał uczyć geometrii, za co został sprzedany do niewoli).

 

Dialog „Państwo”

Mówi o sprawiedliwości, dlaczego ludzie tworzą zbiorowości, państwa, jakie SA etapy rozwoju państwa, stworzył projekt państwa idealnego.

·        geneza państwa; czemu ludzie tworzą zbiorowości…

-          powód to, to, że człowiek jest istotą niesamowystarczalną, ponieważ ludzie mają potrzeby.

-          wytwarzania pożywienia

-          mieszkania

-          osłony przed otoczeniem zewnętrznym

              ↓

To powoduje, ze się zrzeszają, żeby zaspokoić swoje potrzeby

              ↓

Społeczny podział pracy

              ↓

Wzrost ilościowy zbiorowości

              ↔ Handel zewnętrzny(wymiany

                                                                             składników między zbiorowościami)           

Trzeba więcej wytwarzać do wymiany↔ Handel wewnętrzny(mąż nie płaci zonie. Powstaje

rynek i  pieniądz, gospodarstwa muszą ze sobą  współpracować)  

   ↔Zróżnicowanie społeczne(biedni, bogaci, skala        

       potrzeb)

Żołnierze ↔Wojna (ludzie chcą mieć więcej od innych)

                   →Wojna Domowa (chaos)

 

Platon twierdził, ze rozwój prowadzi do upadku, zmiana społeczna jest zła. Jego reforma to próba zatrzymania zmian społecznych. Bez zmian państwo jest zaaresztowana, zatrzymane. Jak się poprzestanie i dopilnuje społeczny podział prac to nie dojdzie do wzrostu liczby ludności co prowadzi do wielu rozwojów.

·        Jak ma wyglądać państwo

-          jeśli rygorystycznie przetrzymywany będzie podział pracy zakłada, ze ludzie z natury SA nierówni, robią tylko to co dostali od natury, co zostało im przypisane.

 

- TEORIA DUSZY(psychologia platońska)

Tłumaczy naturalną nierówność ludzi, opiera się na psychologii, po analizach Platon stwierdza, ze nasza psychika tworzy złożony system ( rydwan z końmi, my jeźdźcy, konie to elementy psychiki, które walczą, jeden musi dominować)

SKŁADNIKI PSYCHIKI(konie)

-          Dusza rozumne

-          Ambicja

-          Dusza pożądliwa (popędy)

 

Podobne poglądy miał w XX w. Freud.

Seksualizm powoduje, że tworzymy potomstwo, jednak piękno ciała jest poniżej piękna duszy, czyli homoseksualizm jest pięknem duszy i przewyższa heteroseksualizm, wyżej jest filozofia i nieśmiertelność (dusza rozumna szuka nieśmiertelności w potomstwie, ambicja by być zapamiętanym w historii i w pewnych cynach, a filozofia przez głoszenia idei).

 

                                                        Dusza rozumna; 5400 osób       → Elita

                                                                      Ambicja                              → Elita

                                                        Dusza pożądliwa ;20000 osób    →Lud

 

Najwięcej jest ludzi z duszą pożądliwą, przyjemnością. To nie pochodzenie rodzinne, tylko to kto ma jaka dusze przyporządkowywało go do szczebla drabiny społecznej. Nie było podziału na płeć.

 

·         Platon chciał pozbyć się sporów

Spory;

-Aby znieść spór dotyczący pieniądza, to elit nie powinna posiadać dóbr prywatnych, mogą żyć na koszt państwa. Lud może się bogacic.

-Aby wyeliminować spór o władze, według niego problemu nie ma po prostu elita musi trzymać władze. Lud nie powinien się mieszać do polityki.

-Jeśli chodzi o uczucia, w elitach nie powinno być małżeństw i rodzinny, kobiety powinny być wspólne. Małżeństwa SA tylko dla dzieci, potem rozstanie. Dzieci wychowuje się poprzez państwo, aby kobiety z elity nie powinny usuwać się z państwa przez wychowywanie dzieci. W placówkach rozpoznawana wybyła dusza dziecka i wysłano by je wtedy do grupy społecznej. Aby rozpoznać dusze trzeba by było się przyglądać i robić różne próby. Nikt nie wiedziałby kto jest kogo dzieckiem a kto kogo rodzicem, więc każdy by się szanował. Tajka manipulacja doprowadzi do uczuć dla każdego. Nie będzie „ja” tylko „my”.

-cenzura, wygnanie poetów, jednolity sposób wychowywania miałby znieść spory w zróżnicowaniu zdań. Indywidualizm to to samo co egoizm, więc trzeba go zlikwidować.

 

Odzwierciedleniem w dzisiejszych czasach jest kościół.

 

 

 

 

 

              - 1 -

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • audipoznan.keep.pl